V roce 2010 vznikla na Univerzitě Palackého v Olomouci specializovaná online poradna pro oblast rizikového chování na internetu – zejména pro případy kyberšikany, sextingu, kybergroomingu, rizik sociálních sítí, zneužití osobních údajů, blokaci ilegálního nežádoucího internetového obsahu atd.
Poradnu formálně zaštítilo odborné pracoviště Centrum prevence rizikové virtuální komunikace (PRVoK), které je také odborným garantem a realizátorem projektu E-Bezpečí.
Poradna je v tuto chvíli uznávaným článkem v boji proti internetové kriminalitě (včetně preventivní složky). Veškeré poradenské služby jsou klientům poskytovány zdarma. Aktivity poradny rovněž podporuje statutární město Ostrava v rámci městského programu prevence kriminality s příspěvkem MVČR.
Za prvních 13 let existence zaznamenala poradna více než 6900 případů spojených se zneužitím internetu (zletilí i nezletilí klienti), cca 15-20 % případů bylo předáno k šetření Policii ČR.
V systému poradny aktuálně funguje psychologické, sociálně-patologické, pedagogické a právní poradenství. Jedná se o propracovaný a funkční systém, který zajistí, aby byly všechny případy řešeny kvalitně, rychle a efektivně. Díky spolupráci dalších odborných pracovišť je možné zpracovat předložené kauzy komplexně z pohledu různých odborníků.
Poradenství v oblasti rizikového chování na internetu v ČR existuje ve velmi omezené podobě, množství případů spojených se zneužitím internetu či mobilních telefonů ovšem roste a uživatelé nejsou na tuto situaci připraveny. Často pak řeší kauzy velmi zbrkle a přehnaně (viz kauzy sextingu v Měříně, kyberšikany v Prostějově, Olomouci apod.) a zapojují hned v etapě řešení kauzy do případu Policii ČR, i když to často není nutné a ani žádoucí.
Systém naší poradny přímo spolupracuje s policií, která je schopna případ posoudit již na počátku a zapojit se buď do přímého řešení kauzy (například pomocí vlastní intervence), nebo doporučí předat případ dalším specializovaným institucím (Bílý kruh bezpečí, Člověk v tísni apod.). Poradna je propojena s telefonní intervenční linkou Sdružení Linka bezpečí.
V roce 2021 jsme podpořili poradenství specializovaným chatbotem, schopným pomoci obětem v režimu 24/7. Od roku 2023 v rámci řešení případů aktivně využíváme generativní umělou inteligenci (model GPT).