Nezapomeňte, že E-Bezpečí je na Instagramu a Facebooku, kde najdete mnoho dalších informací z naší kuchyně. Nezapomeňte nás sledovat!
Díky projektové podpoře (projekt CEDMO 2) z Národního plánu obnovy nabízíme vzdělávací akce (přednášky/besedy) zaměřené na úvod do problematiky umělé...
V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...
Webcam Trolling je druh podvodu, při němž útočník používá k oklamání oběti podvržený videozáznam, který oběť považuje za reálný obraz z webkamery. Jedná se zpravidla o videosmyčku, která zachycuje reálnou dívku či chlapce při chatování.
K připojení falešného záznamu do videochatu je potřeba mít speciální aplikaci, která simuluje virtuální kameru a umožňuje do ní nahrávat videozáznamy. Tuto virtuální kameru lze propojit s webovými videochaty nebo instant messengery, s podvrženými videi se můžeme setkat např. na Facebooku či Skype.
Cílem pachatele je vylákat z oběti co nejvíce osobních a citlivých údajů - např. ji donutit, aby se před webkamerou svlékla, případně plnila jeho příkazy. Pachatel si po celou dobu videohovoru nahrává záznam oběti, který pak může dále zneužít, např. pro vydírání oběti, vyhrožování, kyberšikanu, stalking apod. Webcam trolling řadíme mezi techniky tzv. sociálního inženýrství (sociotechniky).
Přehledový leták Webcam trolling
Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu
Rizika virtuální komunikace (příručka pro rodiče a pedagogy)
Pravidla bezpečného chování na internetu pro rodiče
Podvody s falešnými webkamerami řádí i v ČR
Webcam trolling je rizikový komunikační fenomén, proto mu věnujeme samostatný štítek (tag).
Podvody s webkamerami - webcam trolling (prezentace)
V prostředí internetu se setkáváme s velkým množstvím výzev, které nabádají k často nebezpečnému chování, které může způsobit uživatelům internetu (především dětem a dospívajícím) vážnou zdravotní újmu.
Online výzvy uživatele často nutí k zapojování se do nebezpečných úkolů, u jejichž plnění se uživatelé fotí či natáčejí, výsledek sdílejí a motivují tak další online diváky k zapojení se. Většina výzev v prostředí internetu existuje v latentní formě - pokud nejsou medializovány, zasahují velmi omezený okruh uživatelů. V případě medializace a masivního virálního šíření však mohou uživatelům internetu způsobit vážnou újmu.
To, že se dítě do rizikových výzev zapojuje, lze rozpoznat prostřednictvím různých fyzických příznaků - poškození rtů, poškození kůže, očí apod. v závislosti na typu výzvy, kterou dítě na internetu vyzkoušelo. Rodiče a učitelé by měli sledovat, zda se u jejich dítěte či žáka varovné příznaky, které tyto jevy doprovázejí, nevyskytují. Adekvátně pak na situaci reagovat a poskytnout dítěti informace o tom, jak nebezpečné toto chování je a jaké následky může způsobit.
Komunikace rodiče, učitele či vychovatele s dítětem o problematice rizikových výzev v prostředí internetu musí probíhat citlivě, aby informování o rizikových výzvách nevedlo k případné nápodobě.
Leták Nebezpečné výzvy v online prostředí
Modrá velryba - hra motivující děti k sebevražednému jednání? Obyčejný podvod
Modrá velryba - hoax, který může nebezpečně inspirovat
Jak minimalizovat dopad paniky spojené s "modrou velrybou" v prostředí školy
MOMO challenge - nový druh rizikové výzvy
Ve školním prostředí se objevila nová riziková výzva (hra) Oh...Sir
Nebezpečné výzvy nebo také Dangerous challenges
Nebezpečným výzvám věnujeme samostatný štítek (tag).
Ovlivní konverzační umělá inteligence mezilidské vztahy?
(Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?
Předvánoční nakupování na internetu: Jak se vyhnout podvodům a finančním pastem
Čeští žáci a umělá inteligence: Jak AI mění vzdělávání?
Online poradna E-Bezpečí: Jak pomáháme zvládat rizika na internetu v roce 2024