Home Pohledem vědy Eurobarometr ukazuje, jak se chovají děti na Internetu

Podpořte nás

Podpořte naše aktivity a pomozte dětem a dospělým v nouzi. Již 15 let pomáháme dětem a dospělým řešit jejich problémy na internetu. Zapojte se i vy! Každá pomoc se počítá! Stačí kliknout na tlačítko DONATE.

Remove


eurobarometr.jpgV roce 2007 byl prostřednictvím aktivit tzv. Eurobarometru (= pravidelné výzkumy shromažďující informace z členských a kandidátských zemí EU) realizován v 27 zemích EU rozsáhlý výzkum Safer Internet for Children (qualitative study), zaměřený na využívání informačních a komunikačních technologií u dětí (9-10 let, 12-14 let). Součástí výzkumu byla také část, zaměřená na využívání mobilních telefonů, na nebezpečné komunikační praktiky i na prevenci samotnou.

Vzorek dětí byl rozdělen na 4 skupiny – chlapci 9-10 let, dívky 9-10 let, chlapci 12-14 let a dívky 12-14 let. Díky tomuto rozdělení lze snadno sledovat rozdíly v práci s ICT v závislosti na věku dítěte, stejně jako pohlaví.

 V dnešním příspěvku se zaměříme na první část studie, která se zaměřuje na chování dětí na Internetu.

 

Kde získávají děti znalosti o Internetu?

Při hledání zdrojů informací o Internetu menší děti (9-10) let získávají některé informace z rodinného prostředí (otec, starší sourozenec). V rodinách středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných rodičů děti získávají znalostí o Internetu více. Pro starší děti jsou základním zdrojem znalostí o internetu jejich vrstevníci, spolužýci a kamarádi. Děti se zejména naučí chatovat, stahovat hudbu, hry, filmy, obrázky apod.

Podíl školy na budování znalostí a dovedností pro práci s Internetem hodnotí žáci jako zanedbatelný. Pokud je učitel v rámci výuky něco naučí, většinou to již znali dříve.

 

Jak často děti používají Internet?

Z odpovědí žáků vychází, že chlapci (9-10 let) využívají internet 1-2 hodiny denně, zatímco stejně staré dívky 2-3 hodiny týdně. O 3 roky starší žáci a žákyně (12-14 let) již využívají Internet častěji – dívky 1-2 hodiny denně, chlapci 2-5 hodin denně.

Co limituje přístup dětí k Internetu?

Mladší žáci jsou daleko více limitováni časem, než jejich starší spolužáci. Nejčastější důvody představuje situace, kdy chce Internet použít sourozenec či rodič (domácí úkoly, práce apod.). Někdy je doba přístupu k Internetu prodloužena rodiči, pokud např. dítě dělá něco užitečného do školy. Starší děti (12-14 let) hodnotí svůj přístup k Internetu jako neomezený.

 

Jak děti využívají Internet?

Další části studie Safer Internet for Children se zaměřují na konkrétní využívání Internetu.

Tabulky četnosti konkrétní činnosti realizované na Internetu

 

Chlapci

9-10 let

12-14 let

Činnost

Četnost užívání (10 nejčastěji)

Četnost užívání (10 nejčastěji)

Vyhledávání informací do školy

7

10

Vyhledávání informací o věcech, které mě zajímají, nebo surfování pro zábavu

6

10

Posílání a přijímání e-mailů

5

10

Používání instant messengerů (ICQ apod.), chatování s kamarády

3

9

Chatování v rámci veřejných serverů

 

4

Vytváření vlastního blogu či webu a zveřejňování vlastních textů, fotografií apod.

 

3

Návštěvy stránek kamarádů + přispívání na ně (vzkazy apod.)

 

3

Návštěvy stránek někoho, koho jsem nikdy neviděl + přispívání na ně (vzkazy apod.)

 

2

Hraní online her

9

9

Stahování hudby, filmů, videa, her a dalších souborů

7

8

Sdílení hudby, filmů, videa, her a dalších souborů

2

5

Sdílení fotografií

1

4

Stahování vyzváněcích tónů a obrázku pro mobilní telefon

2

5

Účastnění se různých soutěží

1

3

Telefonování přes Internet

1

4

 

 

Dívky

9-10 let

12-14 let

Činnost

Četnost užívání (10 nejčastěji)

Četnost užívání (10 nejčastěji)

Vyhledávání informací do školy

8

9

Vyhledávání informací o věcech, které mě zajímají, nebo surfování pro zábavu

7

9

Posílání a přijímání e-mailů

8

8

Používání instant messengerů (ICQ apod.), chatování s kamarády

4

9

Chatování v rámci veřejných serverů

 

3

Vytváření vlastního blogu či webu a zveřejňování vlastních textů, fotografií apod.

6

3

Návštěvy stránek kamarádů + přispívání na ně (vzkazy apod.)

3

3

Návštěvy stránek někoho, koho jsem nikdy neviděl + přispívání na ně (vzkazy apod.)

1

2

Hraní online her

7

6

Stahování hudby, filmů, videa, her a dalších souborů

3

7

Sdílení hudby, filmů, videa, her a dalších souborů

5

5

Sdílení fotografií

2

2

Stahování vyzváněcích tónů a obrázku pro mobilní telefon

1

3

 

Účastnění se různých soutěží

4

-

Telefonování přes Internet

3

5

 
Častost využití jednotlivých internetových služeb lze snadno vyčíst z výše uvedených tabulek. Nejčastěji žáci na internetu vyhledávají informace, chatují, hrají online hry či stahují soubory. Lze samozřejmě hledat rozdíly mezi chlapci a dívkami apod.

Další detailní informace výsledcích naleznete zde .

 

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Zdroje:

Safer Internet for Children.


 

 

Ocenění projektu E-Bezpečí

pohar
KYBER Cena 2023
(1. místo)
pohar
Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni 2023
(1. místo)
pohar
Evropská cena prevence kriminality 2015
(1. místo)

Partneři a spolupracující instituce

 

Generální partner projektu E-Bezpečí

logo o2

Další partneři a spolupracující instituce

 logo nadaceo2logo googlelogo msmtlogo mvcrlogo olomouclogo olomouckykrajlogo ostravalogo hoaxlogo policielogo rozhlaslogo linkabezpecilogo microsoft bwlogo czniclogo nukiblogo podanerucelogo googleovachamp_logo.png

 

E-BEZPEČÍ: AI CHATBOT
Ahoj, jsem chatovací robot projektu E-Bezpečí a mohu ti pomoci zodpovědět základní otázky a vyřešit tvé problémy. Zvol si z nabídky, nebo svůj dotaz napiš přímo do chatu.
We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.

We use cookies

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.