Důvodem je i
fakt, že mnohdy rodiče neumějí s internetem zacházet a nejsou ani
v tomto směru dostatečně informováni. Ani učitelé na tom nejsou o mnoho
lépe. Sociolog Petr Soukup, jeden z autorů realizovaného výzkumného
šetření, k tomu dodává: „Děti si ve
výzkumném šetření třeba často stěžovaly, že se ve škole nedozvědí nic o
rizicích, která jim na internetu hrozí.“
Rizik, která jsou s internetem spojena, je opravdu mnoho. Pravděpodobně nejhorší nebezpečí skrývá možné sexuální zneužití i možná závislost na internetu. Dle učitele Jana Šebrleho z pražské školy v Chlupově ulici, je třeba, aby se děti učily zacházet s internetem již od 1. třídy základních škol. „Bohužel nikdo z učitelů nemá ucelený obrázek o tom, jak se žáci českých základních škol s internetem seznamují,“ konstatuje mluvčí České inspekce Libor Vacek, který rovněž plánuje zapojení problematiky internetu a počítačů do výuky.
Neurologové a psychologové však upozorňují, že mozek dětského uživatele internetu není na neustálé těkání mezi obrazovkami vybaven a následkem je, že se výrazně snižuje dětská pozornost. Učitelé tak často tvrdí, že učit současné děti tradičními způsoby již není možné, neboť nejsou schopni udržet pozornost. Rovněž přílišný pobyt ve virtuálním světě připravuje děti o sociální dovednosti a výrazně je omezuje i v osobní komunikaci. Mnohý dětský uživatel internetu už dnes nevidí hranice mezi reálným světem a tím virtuálním. Současné děti se s internetovým prostředím identifikují a hledají v něm své místo, hrají v něm jistou roli.
Učitel informatiky a matematiky z Červeného vrchu, Petr Naske, připomíná, že pro současné děti je stále těžší být v něčem dobrý a v něčem vynikat a internet jim to umožňuje. Upozorňuje: „Mnohým dětem hrozí, že svět internetu a počítačových her zastíní všechny ostatní typy zábavy a vzdělávání. Musíme jim umět vysvětlit, že život je stále stejný, jen ho teď žijeme vedle těch nových technologií.“ Důkazem důležitosti učitelova tvrzení je i jeho osobní zkušenost s kyberšikanou, tedy šikanou realizovanou prostřednictvím internetu.
„Děti
například pověsily na internet zesměšňující informace o spolužákovi. Umějí
udělat svou webovou stránku, je to pro ně hra. Ale nemají jasnou představu o
hranicích mezi hrou a tím, že mohou někomu ublížit. Neuvědomují si, že realita
sítě je skutečná.“, popisuje Naske. I mnozí učitelé bojují s kyberšikanou
a neví si rady s natáčením na mobilní telefony svými žáky. I k tomu
Petr Naske má svůj názor, na němž je mnohé pravdou. Říká: „My učitelé se rozčilujeme nad tím, že žáci používají moderní
technologie, aby nás zesměšňovali – natáčejí nás na mobily a zavěšují to na
YouTube.“ Dodává však, že učitelé často neumí nic jiného, než jim to
zakázat. „Přitom bychom potřebovali
mnohem víc pracovat na tom, aby děti moderní technologie uměly nejenom běžně
používat, ale aby o nich uměly víc přemýšlet.“
Virtuální svět našich dětí nás děsí, především proto, že mu nerozumíme. Pochopit interakci dítě a internet není, zejména pro starší generaci, vůbec snadné. Na internetovou síť se přesunuly i mnohé sociální vztahy dospívajících, svět se pro dnešní děti stal anonymnější a rychlejší. Internet však s sebou nese i riziko nedorozumění či úzkost z neznámého a skrývá bohužel i nejednoho sexuálního agresora. Aktuální průzkum ukazuje, že sexuální obtěžování na internetu zažilo více než 10 % žáků základních škol. Výzkum rovněž přinesl výsledky, že české děti jsou vůči takovému jednání odolné. Drtivá většina dotazovaných uvádí, že by se s osobou, která jim dělala sexuální nabídky, nikdy osobně nesetkala.
Pro rodiče internetových dětí je pravděpodobně nejlepším doporučením přiměřený monitoring jejich potomků v době, kdy jsou na internetu. Není totiž možné dnešním dětem internet zakázat a vytrhnout je tak z jejich již přirozeného prostředí. Vhodné je naopak náležitě omezovat pobyt na síti a sledovat, co na ní dělají. Naordinovat dítěti den bez ICQ a počítače vůbec, aby si dokázal, že se bez PC a internetu obejde, je pro internetového dětského uživatele též velmi cenná zkušenost.
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Použitý zdroj:
BROLÍK, T. a kol. Záhadný svět našich dětí. In Respekt, 22. prosinec, 2008. s. 16.
Dostupné na internetové verzi Učitelských listů:http://ucitelske-listy.ceskaskola.cz/Ucitelskelisty/Ar.asp?ARI=103719&CAI=2167 [cit. 08-01-2009].