Začátkem února tohoto roku si kyberšikana vyžádala další oběť. Byl jí učitel a bývalý ředitel Jiří Pacholík ze Železného Brodu, který se koncem loňského školního roku dostal do potyčky s jedním ze žáků 9. třídy základní školy. Poté, co jej jmenovaný učitel vyzval, ať si uklidí věci, se mu dostalo odpovědi: „Seber si to sám, ty šmejde!“ Pacholík, vyprovokovaný takovouto reakcí ze strany žáka, dal chlapci facku a následně přišel o zaměstnání a před několika dny spáchal sebevraždu. Někdejší zástupce zemřelého učitele, František Krajíc, říká, že dotyčný trpěl od onoho incidentu hlubokými depresemi a dodává: „Život si chtěl vzít už tehdy v létě.“
Tento tragický případ nemá v České republice naštěstí obdoby. Jedná se vůbec o první případ kyberšikany, který si vyžádal lidský život. Alespoň zatím. Ale zostuzením na internetu je vystaven každý pedagog. Výběr „směšných“ scének, jehož hlavním aktérem je právě učitel, je už nyní více než pestrý. Na serveru YouTube je k vidění hned 732 žákovských nahrávek, jež zobrazují nebohého pedagoga v tísnivé situaci. Za všechny např. Dejv nasírá učitele (ke zhlédnutí na: http://www.youtube.com/watch?v=fDLzgcqogOQ ). Doslova hitem je i video s názvem Ostrava school (dostupné na: http://www.youtube.com/watch?v=WcMFMns2Liw ), v němž se dvojice žáků během školní hodiny postupně svléká a baví se reakcí bezbranné učitelky, která se rozhodla chování chlapců ignorovat.
Psycholog Jeroným Klimeš spatřuje hlavní problém agresivního chování žáků v tom, že dnešní školáci neznají správnou míru, jak reagovat na lidi, které nemají v oblibě. Klimeš se učitelů zastává a říká: „Řada dětí je doma skoro chválena, když řekne, že učitelka je kráva.“
Upozorňuje, že takovéto chování je výsledkem především špatné domácí výchovy. Dítě by přece mělo respektovat, že učitel je jakousi autoritou, i když to zrovna není jeho oblíbenec. Chybu spatřuje zejména v rodičích, kteří nedokáží svého potomka umravnit. Upozorňuje, že dnes je mnoho rodičů, kteří se věnují všemu možnému, jen ne rodině a nebojí se prohlásit, že v obdobných případech by rodičům udělil klidně i pěti tisícovou pokutu.
Učitelé přicházejí s konkrétnější podobou požadavků, jak řešit takovéto situace. „Nejdříve je nutné stanovit, jak bude vypadat školní řád… Je třeba do něj zakotvit, abychom mohli jeho dodržování vymáhat,“ žádají učitelé. Začátkem jara se uskuteční diskuse o tom, zda by měli mít učitelé stejné postavení jako veřejní činitelé. Pokud by odpověď byla kladná, učitel by měl obdobné postavení jako policista či soudní exekutor, což by v praxi znamenalo, že za vyhrožování učiteli by hrozily až dva roky vězení. Mnozí učitelé by jistě uvítali i inspiraci z USA, kde je možné tzv. dočasné vyloučení ze školy, např. na jeden či dva týdny v případě nelibého chování žáka. Takto postižený žák by pak měl záznam o trestu, což by mu ztížilo přechod na další školu a pozdější studia. Potencionálním řešením by bylo i vybavení škol potřebnou elektronikou, která by dokázala odhalit mobily či nebezpečné zbraně.
Mezi kantory se najdou však i takoví, kteří z nevhodného chování žáků, obviňují právě učitele. Svůj názor obhajují tím, že učitel by ve své třídě neměl dopustit anarchii. Pokud přesto k takovémuto chování ve třídě dojde, znamená to, že dotyčný pedagog je nedostatečně kompetentní v komunikaci s dětmi.
Na čem se však čeští pedagogové shodnou, je žádost o lepší plat. Argumentují tím, že pokud jejich žáci budou mát více peněz než oni, budou jim pouze pro smích. Paradoxní je, že mnohé děti skutečně vlastní mobilní telefony a techniku, o které si učitelé mohou nechat pouze zdát.
Ministerstvo školství chce aktuální situaci řešit tím, že předepíše pedagogickým fakultám, jak má vypadat jejich absolvent s tím, že se zaměří především na oblast komunikace učitel – žák a problematiku šikany.
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Použitý zdroj:
SUCHOMEL, P. (s přispěním HOŘENÍHO, J.) Učitelé: Nechceme další sebevraždu. In MF DNES, 5. únor 2009.