Remove
Před časem jsme na stránkách našeho portálu zveřejnili podrobné výsledky výzkumu kyberšikany zaměřené na české učitele základních a středních škol, který jsme zrealizovali v rámci aplikovaného výzkumu s našimi partnery – společností O2 Czech Republic a Seznam.cz. V rámci výzkumu jsme rovněž sledovali, zda a jakým způsobem byli pachatelé potrestáni.
V průběhu posledních měsíců jsme postupně odhalovali výsledky národního výzkumu kyberšikany učitelů, který jsme ve spolupráci se společnostmi O2 Czech Republic a Seznam.cz zrealizovali v prvním pololetí letošního roku. V našem dnešním příspěvku se zaměříme zejména na to, jaký má kybernetický útok na učitele dopad.
Vážený pane doktore,
obdrželi jsme Váš e-mail, kde upozorňujete na soutěž „Vyhraj Fajn lyžák na Klínovci za 750 000,- Kč“ a dáváte tuto soutěž do spojitosti s případy šikany ve školách jako možné příčiny či projevů této šikany.
Oddělení prevence MŠMT tuto soutěž považuje za nevhodnou s možným rizikem přestupování pravidel slušného chování k učitelům a dospělým lidem vůbec a neschvaluje ji. Interpretace, že tato soutěž je možnou příčinou šikany učitelů, je velmi obtížně prokazatelná.
Předpokládáme, že učitelé se během své pedagogické praxe setkávají i s jinými projevy nevhodného chování žáků, které v rámci své odborné erudice a výchovně-vzdělávacího poslání školy musí a dokáží řešit.
Pokud chování žáků a používání mobilních telefonů či jiných elektronických přístrojů překračuje školní řád, ohrožuje bezpečí žáků i pracovníků školy, je nutné tuto situaci řešit rozhovory se žáky a rodiči, úpravou školního řádu a zejména cílenou primární prevencí, která se zaměřuje na pozitivní klima školy. V případech závažných pochybení výchovnými opatřeními.
MŠMT nemá kompetenci ovlivňovat obsah vysílání soukromých rozhlasových stanic.
Přeji hezký den i víkend.
Srdečně zdravím
Mgr. Vladimír Sklenář
ministerský rada
oddělení prevence
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 7
118 12 Praha 1
www.msmt.cz
Znáte slovo prank? Termínem prank označujeme žert, šprým, zpravidla situaci, ve které vybranou oběť něčím vytočíme, situaci zachytíme mobilním telefonem a nahrajeme na internet. Terčem pranků se stávají jednotlivci, ale také skupiny obětí, které se – zpravidla neúmyslně stávají oběťmi více či méně krutých žertíčků. Jedno z českých rádii se rozhodlo motivovat žáky základních a středních škol k tomu, aby natáčeli pranky zaměřené na své učtele a výsledná videa nahrávali na YouTube a sdíleli na Facebooku. A co za to? Možnost vyhrát “Fajn lyžák za 750 000”.
O šikanování a kyberšikanování učitelů se v médiích běžně nemluví, o problému se diskutuje zejména tehdy, když se objeví tragický případ úmrtí pedagogy, jehož příčinou mohla být právě šikana či kyberšikana. Kyberšikana a šikana jsou však bohužel běžnou součástí práce učitelů – a to nejenom v České republice, ale také zahraničí. V dnešním článku se zaměříme na to, jak moc je vlastně kyberšikana učitelů rozšířena a jak ji učitelé vnímají.
Ovlivní konverzační umělá inteligence mezilidské vztahy?
(Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?
Předvánoční nakupování na internetu: Jak se vyhnout podvodům a finančním pastem
Čeští žáci a umělá inteligence: Jak AI mění vzdělávání?
Online poradna E-Bezpečí: Jak pomáháme zvládat rizika na internetu v roce 2024