Nezapomeňte, že E-Bezpečí je na Instagramu a Facebooku, kde najdete mnoho dalších informací z naší kuchyně. Nezapomeňte nás sledovat!
Díky projektové podpoře (projekt CEDMO 2) z Národního plánu obnovy nabízíme vzdělávací akce (přednášky/besedy) zaměřené na úvod do problematiky umělé...
V těchto dnech ve spolupráci s Českou televizí - ČT EDU připravujeme nové pořady zaměřené na podporu mediální výchovy a mediální gramotnosti. Do...
Umělá inteligence zcela jistě patří do vzdělávání, ne každý učitel má však potřebné znalosti a dovednosti a často neví, jak umělou inteligence smysluplně zapojit do výuky či domácí přípravy. A proto v posledních týdnech toto téma intenzivně školíme (prezečně či formou webinářů) a seznamujeme učitele s možnostmi zapojení generativní AI do jejich vlastních vzdělávacích aktivit. Věnujeme se nejenom pozitivům, která tyto technologie přinášejí, ale také negativům a rizikům.
V každou denní či noční dobu zažívají stovky českých dětí v online prostředí rizikové situace, které jim mohou způsobit vážně fyzické či psychické následky. Odvahu požádat o pomoc dospělého však najde pouze zlomek z nich. Mají strach, jak by jejich rodiče reagovali, kdyby se o problémech, které jsou často spojené se sexualitou, dozvěděli.
Před několika dny ukončil činnost server Omegle, jedna z nejznámějších videochatovacích platforem na světě, která byla hojně využívána také českými uživateli, včetně dětí. Bohužel se díky své anonymitě a absenci ochranných prvků velmi rychle stal místem, ve kterém dochází k masové distribuci pornografie (včetně dětské), k online kybersexu nebo např. k vydírání či vyhrožování. Co k uzavření této služby vedlo? A byl Omegle poslední svého druhu?
V posledních dnech se v médiích objevila řada zpráv o tom, že uživatelé pomocí volně dostupných nástrojů umělé inteligence začali generovat pornografický obsah zahrnující jak děti, tak i dospělé. Pro laika (ale i experta) je pak často velmi obtížné rozpoznat, kdy jde o autentickou fotografii a kdy produkt inteligentního software využívajícího umělou inteligenci. Nástroje, které generování tohoto obsahu umožňují, jsou přitom volně dostupné - tvorba tohoto obsahu je tedy velmi snadná - a také nebezpečná.
Možná jste si všimli, že Facebook provozovaný firmou Meta Platforms v posledních dnech začal ze své sítě masově vymazávat obsah s odkazem, že jde o spam a že porušuje podmínky této služby. Ve skutečnosti se však o spam nejedná - Facebook je prostě jen rozbitý... a to pořádně. Miliony uživatelů tak Facebook reálně nemohou používat, protože nemají jistotu, že si algoritmy této sítě vyberou právě jejich příspěvek a označí ho zcela bezdůvodně jako spam a ze sítě vymažou.
V průběhu října získal projekt E-Bezpečí 2 prestižní ocenění, zvítězil v prvním ročníku národní soutěže KYBER Cena roku 2023, a to v kategorii KYBER Projekt roku, a zároveň získal první místo jako Nejlepší projekt prevence kriminality na místní úrovni za rok 2023, což je ocenění udělené Ministerstvem vnitra ČR.
V dnešním textu si přiblížíme zásady efektivní prevence rizikového chování v online prostředí, zabývat se budeme především prevencí primární, všeobecnou, určenou běžným skupinám dětí (např. třídním kolektivům). Tyto zásady mohou využít všechny organizace (NGO, Policie ČR, městské policie, ZŠ, SŠ či lektoři, kteří se na prevenci rizikového chování cíleně zaměřují.
Ovlivní konverzační umělá inteligence mezilidské vztahy?
(Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?
Předvánoční nakupování na internetu: Jak se vyhnout podvodům a finančním pastem
Čeští žáci a umělá inteligence: Jak AI mění vzdělávání?
Online poradna E-Bezpečí: Jak pomáháme zvládat rizika na internetu v roce 2024