Remove
Vážení přátelé, od počátku letošního roku jsme ve spolupráci se společností O2 Czech Republic a projektem O2 Chytrá škola sbírali a vyhodnocovali data o tom, jaký je vztah českých učitelů k moderním informačním a komunikačním technologiím, jaké technologie učitelé ve výuce reálně používají, kde jsou jejich limity apod.
Zajímaly nás také bezpečnostní otázky spojené s IT - zdali se školy potýkají s kybernetickými útoky, jak mají zabezpečeny své sítě apod. Nesměli jsme také zapomenout na restrikce spojené s využíváním mobilních telefonů ve škole (tentokráte pohledem učitelů).
Letošní pravidelný výzkum jsme proto nazvali: Český učitel ve světě technologií (Univerzita Palackého v Olomouci & O2 Chytrá škola). V následujícím textu naleznete shrnutí nejdůležitějších zjištění s odkazem na výzkumnou zprávu, ve které naleznete detaily.
Moderní informační a komunikační technologie hrají ve vzdělávání důležitou úlohu. To potvrdila i letošní koronavirová krize a s ní spojený nucený přechod z prezenční výuky do on-line prostředí. Společnost O2 společně s Pedagogickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci uskutečnila od února do června 2020 unikátní výzkum Český učitel ve světě technologií mezi dvěma tisíci českých učitelů. Cílem bylo zjistit, jak se učitelé základních a středních škol staví k využívání technologií ve výuce, s jakými nástroji pracují a zda jsou technologie na školách používány bezpečně. Podrobnosti v našem živém vysílání 15. 9. 2020 od 10:00.
V posledních měsících se v souvislosti s premiérou filmu V síti Barbory Chalupové a Víta Klusáka stále častěji diskutuje o tom, jaký je ve skutečnosti věk pachatelů trestné činnosti páchané na dětech v online prostředí, jaké je jejich věkové rozpětí, jak velkou část tvoří pachatelé mladší 18 let či kolik pachatelů na nachází na opačném konci populačního spektra. Zachytit přesné věkové složení pachatelů je velmi obtížné – u některých trestných činů nelze rozlišit, zda skutek proběhl v online prostředí apod. Proto jsme se rozhodli provést alespoň krátkou analýzu věkového rozložení osob, se kterými bylo ve vybraných regionech v posledních 3 letech zahájeno trestné řízení dle § 193b TZ.
Vážená paní učitelko, pane učiteli,
v posledních letech se stále častěji a intenzivněji hovoří o nutnosti implementace moderních vzdělávacích technologií do vzdělávání a s tím související nezbytnosti digitální gramotnosti žáků i učitelů. Ačkoli předpokládáme, že digitální technologie jsou na českých školách poměrně hojně využívány a digitální gramotnosti žáků i učitelů se zlepšuje, neexistuje dostatek relevantních údajů o aktuálním stavu.
Náš výzkum se primárně zaměřuje na zjištění informací o využívání vzdělávacích technologií v prostředí školy. V souvislosti s výše uvedenou problematikou nás rovněž zajímá bezpečnostní hledisko využívání vzdělávacích technologií.
Podle nové zprávy České školní inspekce Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2018/2019 má s kyberšikanou zkušenost 29,9 % českých základních škol, přičemž trend je vzrůstající. Podle ČŠI může tento stav souviset s rostoucími zkušenostmi pedagogů s identifikací této formy rizikového chování žáků a skutečností, že téměř každý žák vlastní nějaký informační a komunikační prostředek nebo má k němu přístup.
Ovlivní konverzační umělá inteligence mezilidské vztahy?
(Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?
Předvánoční nakupování na internetu: Jak se vyhnout podvodům a finančním pastem
Čeští žáci a umělá inteligence: Jak AI mění vzdělávání?
Online poradna E-Bezpečí: Jak pomáháme zvládat rizika na internetu v roce 2024