Remove
V roce 2024 jsme v rámci projektu E-Bezpečí Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci realizovali úctyhodný počet terénních aktivit zaměřených na prevenci rizikového chování na internetu a vzdělávání v oblasti digitální bezpečnosti. Celkem jsme v terénu zrealizovali 513 akcí: 386 akcí pro žáky základních a středních škol, 43 akcí pro pedagogy, 61 akcí pro rodiče, 8 akcí pro seniory a 6 akcí pro odbornou veřejnost a další cílové skupiny. Tyto aktivity nám umožňují nejen šířit osvětu, ale také reagovat na aktuální výzvy v digitálním světě.
Víš, co jsou to deep fakes, deep nude nebo třeba halucinování? Otestuj, zda se vyznáš v umělé inteligenci!
Květen 2021, The Guardian: „Magnety používané jako falešný jazykový piercing by měly být zakázány!“ Červen 2021, FOX9, Minneapolis: „LOS ANGELES - Lékaři varují před nebezpečnou výzvou na TikToku. Falešné piercingy na jazyku s magnetickými kuličkami jsou smrtelným rizikem!“ Červen 2021, SkyNews: „TikTok trend, který zahrnuje malé magnety, by mohl být životu nebezpečný“. Září 2021: Business Insider: „Rodiče uvádějí, že jejich děti byly hospitalizovány poté, co spolkly magnety kvůli TikTok trendu. TikTok tvrdí, že tento trend na aplikaci neexistuje.“
Rok 2024 byl pro online poradnu E-Bezpečí Univerzity Palackého v Olomouci dalším obdobím plným výzev, nejen v poradně. Jedním z klíčových ukazatelů je opět vysoký počet případů, které jsme řešili. K dnešnímu dni jsme v online poradně E-Bezpečí (www.napisnam.cz) evidovali celkem 553 případů, a to rok stále nekončí. Pokud jde o témata, která jsme v období do listopadu 2024 nejčastěji řešili, na prvním místě se jednoznačně objevuje sextortion – vydírání s využitím intimních materiálů. Velmi častým problémem však zůstává i sexting, zejména u dětí, včetně případů dětské pornografie. Dále také evidujeme vysoký počet případů kyberšikany, kyberstalkingu, obtížných rozchodů a online podvodů, fake profilů, nabourávání elektronických účtů.
Kybergrooming, sexting, kyberšikana, ale také např. bezpečné chování na sociálních sítích či online podvody, to vše jsou témata, která s žáky a pedagogy pravidelně řešíme přímo ve školním prostředí. Každoročně tak v zrealizujeme stovky akcí a odučíme tisíce hodin výukových lekcí, jejichž cílem je připravit žáky na pohyb v online prostředí. Výjimkou není ani letošní školní rok - od září tým E-Bezpečí zrealizoval v terénu přes 70 akcí.
Ovlivní konverzační umělá inteligence mezilidské vztahy?
(Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?
Předvánoční nakupování na internetu: Jak se vyhnout podvodům a finančním pastem
Čeští žáci a umělá inteligence: Jak AI mění vzdělávání?
Online poradna E-Bezpečí: Jak pomáháme zvládat rizika na internetu v roce 2024