Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli,vážené kolegyně, vážení kolegové,dovolujeme si Vás jménem výzkumného týmu projektu E-Bezpečí z...
Která slova používají děti a dospívající? A vyznáte se vlastně v jejich slangu? Mrkněte na náš slovníček.
Vyzkoušejte náš nový web věnovaný medialní výchově.
Poradna projektu E-Bezpečí UP v roce 2018 zachytila 15 případů, ve kterých byla webkamera využita k útoku na jiné uživatele internetu. Cílem jsou jak děti, tak i dospělí. Univerzitní informační centrum a obchod UPoint proto zareagoval na zvýšenou obavu o bezpečnost na internetu a zařadil do svého sortimentu posuvnou krytku na webovou kameru, pomocí které uživatel mechanicky reguluje, kdy je možné se skrze kameru „dívat“.
Termín sharenting (oversharenting) označuje nadměrné používání sociálních médií (a obecně internetových služeb) rodiči, kteří sdílejí obsah, ve kterém figurují jejich vlastní děti. Sharenting je vlastně kombinací slov share (sdílet) a parenting (rodičovství) a můžeme si ho představit jako nadměrné sdílení fotografií či videí vlastních dětí (zpravidla bez jejich souhlasu), zakládání profilů dětí v rámci různých druhů online služeb (bez jejich souhlasu) - v extrémních podobách zakládání prenatálních profilů, zakládání různých druhů online deníčků, ve kterých je život dítěte monitorován den po dni, měsíc po měsíci apod.
A máme tu další čerstvou podvodnou reklamu cílenou především na seniory, kterou jsme objevili v reklamní síti serveru Blesk.cz právě dnes (5. 1. 2019). Jde o reklamu na zázračný prostředek na bolest kloubů Sustafix - scénář je již klasický - podvodná stránka, falešný dr. Paul Donovan, fotky z databank, falešní neexistující recenzenti, falešný generátor aktuálních nákupů, časový limit pro nákup, cena mastičky zázračně snížena o 50 procent na pouhých 865 Kč.
V minulých letech poměrně pravidelně poradna projektu E-Bezpečí zachycovala případy kyberšikany, které se odehrály v prostředí online služby Musical.ly. Služba Musical.ly byla primárně zaměřena na sdílení krátkých několikavteřinových videí, zaměřených většinou na hudební produkci či reprodukci. Každý uživatel Musical.ly pak mohl sdílet s ostatními třeba svá domácí videa a amatérské hudební videoklipy doplněné o různé filtry a efekty. Původní síť Musical.ly byla před více než rokem nahrazena novou službou/aplikací/sítí s názvem Tik Tok. A právě na ni se zaměříme v dnešním textu.
V reklamní síti serveru Novinky.cz (2. 1. 2019) se opět objevila podvodná reklama, jejímž cílem je vystrašit čtenáře a přimět je k nákupu zbytečného přípravku, který je zbaví fiktivního nebezpečí. Po podvodné reklamě Ling Fluent (zázračná výuka cizích jazyků), nefunkčních magických pyramidách a zázračných přípravcích na hubnutí tu opět po pár týdnech máme zázračný lék proti parazitům, kterými máme promořena naše těla.
Středeční vyjádření policie prostřednictvím sociální sítě Facebook vyslalo uživatelům této online služby jasný signál - svoboda projevu má své hranice a za jejich překročení může následovat trest. Nelze si tedy plést svobodu slova např. s pomluvou, výhrůžkou, podněcováním k nenávisti či šířením poplašné zprávy. To vše jsou trestné činy za hranicí svobody slova.
Praha, Česko, 26. listopadu, 2018 – Avast (LSE: AVST), globální lídr v oblasti digitálního zabezpečení, analyzoval ochranu osobních údajů a bezpečnost hesel u dvanácti významných webových služeb v Česku v rámci projektu Buď safe online. Experti se zaměřili na služby Alík.cz, Alza.cz, ČSFD.cz, Facebook, Heureka.cz, Instagram, Netflix, Seznam.cz, Steam, Twitch, Ulož.to a YouTube. Výsledky analýzy přihlašovacích mechanismů ukázaly, že řada služeb, k nimž se pravidelně připojují i děti, mají vážné bezpečnostní nedostatky, které nahrávají častým hackerským útokům a následnému zneužití osobních údajů.
Praha 22. listopadu 2018 – Seznámení s rizikovou osobou, volně dostupná pornografie a kyberšikana jsou podle Čechů největšími hrozbami pro děti při používání internetu. Více než desetina dotázaných, konkrétně pak 12 %, má zkušenost s tím, že se na internetu seznámila s rizikovou osobou. Čtvrtina při používání internetu náhodně narazila na pornografii a pětina má neblahé zkušenosti s internetovými loteriemi a jinými online hazardními hrami, či s utrácením peněz za mikrotransakce při videohrách a za další zbytečné platby. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu agentury Median pro bezpečnostní společnost ESET.