Remove
Stále častěji se hovoří o negativním vlivu moderní technologie a zejména o v poslední době vzrůstající vlně násilí, která je způsobena právě novodobou technikou. Společnost je tak nucena se na prahu 21. století vyrovnat s tzv. cyber-násilím, tedy násilím, jež je šířeno prostřednictvím cyber-techniky.
Jedním z druhů cyber-násilí je i tzv. cybermobbying, jež se stal i podnětem pro výzkumné šetření, které bylo realizováno v roce 2007 na základě on-line dotazníku na německých základních školách. Jako cybermobbying označujeme nejčastěji rafinovaný druh šikany na pracovišti, pro nějž je charakteristická rafinovanost, zákeřnost a skrytost, přičemž se znepříjemňování života odehrává zejména prostřednictvím internetu, mobilních telefonů, ale i jiných technickýh prostředků.
Samotný termín mobbing pochází z anglického to mob = hromadně napadnout, dotírat. Empirický průzkum s názvem Mobbing bei Schülerinnen und Schülern in der Bundesrepublik Deutschland (Eine empirische Untersuchung auf der Grundlage einer Online-Befragung), v jehož čele stáli Prof. Dr. R. S. Jäger a další přední odborníci, se zaměřil ta tento novodobý fenomén.
V roce 2007 byl prostřednictvím aktivit tzv. Eurobarometru (= pravidelné výzkumy shromažďující informace z členských a kandidátských zemí EU) realizován v 27 zemích EU rozsáhlý výzkum Safer Internet for Children (qualitative study), zaměřený na využívání informačních a komunikačních technologií u dětí (9-10 let, 12-14 let). Součástí výzkumu byla také část, zaměřená na využívání mobilních telefonů, na nebezpečné komunikační praktiky i na prevenci samotnou.
Ovlivní konverzační umělá inteligence mezilidské vztahy?
(Ne)zhloupne lidstvo díky umělé inteligenci?
Předvánoční nakupování na internetu: Jak se vyhnout podvodům a finančním pastem
Čeští žáci a umělá inteligence: Jak AI mění vzdělávání?
Online poradna E-Bezpečí: Jak pomáháme zvládat rizika na internetu v roce 2024